Δευτέρα 13 Ιουνίου 2011

Ο Τεκετζής

Ένα όμορφο τραγούδι του Σπύρου Περιστέρη.




 Στίχοι: Σπύρος Περιστέρης
Μουσική: Σπύρος Περιστέρης
Πρώτη εκτέλεση: Ζαχαρίας Κασιμάτης

Άλλες ερμηνείες:
Δημήτρης Μυστακίδης


Είμαι φίνος μάγκας πρώτος τεκετζής
είμαι φίνος μάγκας πρώτος τεκετζής
είμαι και μαγγιώρος έξτρα μπαρμπουτζής
είμαι και μαγγιώρος έξτρα μπαρμπουτζής

Αργιλέ φουμάρω με τη γκόμενα
αργιλέ φουμάρω με τη γκόμενα
κι οποιανού χρωστούσα του τα 'πόμεινα
κι οποιανού χρωστούσα του τα 'πόμεινα

Όλοι με φωνάζουν μπαρμπουτζή καλό
όλοι με φωνάζουν μπαρμπουτζή καλό (εννοεί κολλάει τα ζάρια όταν τα ρίχνει)
γιατ'έχω κορόιδα και τους τα κολλώ
γιατ'έχω κορόιδα και τους τα κολλώ

Όταν είμαι σότος με πολλά ψιλά
όταν είμαι σότος με πολλά ψιλά
όλη η κοινωνία με τα με γλεντά
όλη η κοινωνία με τα με γλεντά

Κι όταν είμαι ντέρτζος παναίτσα μου
κι όταν είμαι ντέρτζος παναίτσα μου
βρίσκει τον μπελά της η μανίτσα μου
βρίσκει τον μπελά της η μανίτσα μου


*σότος, ντέρτζος : χαρτοπαικτικοί όροι, δεν χρησιμοποιούνται πλέον και τρόμαξα να βρω άκρη με την ερμηνεία τους.
    Φαίνεται εκ πρώτης όψεως να είναι ο κερδισμένος και ο χαμένος -- έτσι δημιουργείται και αντίθεση.
    Κάποιοι μάλιστα το έγραφαν παλιότερα "σώτος" δηλ. κάτι σαν 'σωσμένος'.
    Το πιθανότερο που βρήκα είναι από τις ιταλικές λέξεις sotto = υποδεέστερος και terzo = τρίτος, γκρινιάρης, πάλι χαμένος.
    Για το δεύτερο δεν υπάρχει αντίρρηση, μάλιστα υπάρχει και το terzo tiro = τρίτη (και τελευταία) βολή στην σκοποβολή. Και μπορώ να φανταστώ το τρίτο μοίρασμα στα χαρτιά, όπου ακόμα δεν έχεις 'λοζέ' και δεν σου έρχεται και η κέντα. Κάπου σε ένα παλιό διήγημα είναι γραμμένη η έκφραση.
    Το πρώτο τώρα, κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι το χρησιμοποιεί λάθος ο Περιστέρης διότι οι όροι είχαν περιέλθει ήδη σε αχρησία. Αλλά εγώ νομίζω ότι ακολουθεί τον κανόνα στα ρεμπέτικα, όπου οι τζογαδόροι πάντα χάνουν και κλαίνε τη μοίρα τους αυτοκοροϊδευόμενοι τρυφερά. Όταν λοιπόν πάει με πολλά ψιλά του τα παίρνουν και γλεντά με τα λεφτά του η κοινωνία των κερδισμένων.

*οποιανού χρωστούσα του τα 'πόμεινα : μου φαίνεται εννοεί ότι απόμεινε να χρωστά.

    Ομολογώ, ευχάριστη η αναζήτηση και ολοκληρώνει την απόλαυση που προσφέρει το τραγουδάκι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου